Minecraft aktualizacja 1.14 – krótka recenzja

Minecraft aktualizacja 1.14 – krótka recenzja

Przegląd

Minęły już 2 tygodnie od najnowszej aktualizacji do gry Minecraft studia Mojang. Najnowsza aktualizacja określona mianem „Village & Pillage update” objęła wersje gry Java Edition, Bedrock Edition oraz PlayStation 4 Edition. Teraz, kiedy emocje opadły, pora na krótką recenzję i podsumowanie zmian.

Co nowego w Minecraft?

Aktualizacja gry na PC została oficjalnie udostępniona 23 kwietna bieżącego roku. Poprzedzona została licznymi snapshotami, dającymi podgląd na stopniowo prowadzone zmiany oraz umożliwiając szerokiej społeczności graczy przetestowanie nowych rozwiązań.

Twórcy tym razem skupili się na urozmaiceniu życia osadników. Całkowicie przebudowali mechanikę działania wiosek. Wprowadzili do rozgrywki elementy mające utrudnić ale i wzbogacić współpracę gracza z niewdzięcznymi mieszkańcami świata Minecraft. Wieśniacy są teraz bardziej żywi, młodzi bawią się w berka, a w nocy wszyscy kładą się do łóżek. Ich profesje, dotychczas losowe, stały się zależne od stanowisk pracy. Mieszkańcy dostali również od twórców zachowania semi-społeczne. Punktem centralnym każdej wioski stał się dzwon, dzwoniący, gdy wiosce zagraża niebezpieczeństwo ze strony Rozbójników.

Ci ostatni to nowo-wprowadzone moby agresywne. Brutale próbujący pozbyć się nie tylko wszystkich osadników, ale również każdego napotkanego gracza, żelaznego golema czy wędrownego handlarza. Zazwyczaj znaleźć ich można w okolicy ichniejszych wież, ale również na patrolach złosadniczych (sic!). Te z kolei lubią pojawiać się w najmniej spodziewanych miejscach. Niezła gratka dla tych, co w Minecrafcie cenią sobie przede wszystkim walkę oraz niezłe utrapienie dla fanów spokojniejszej rozgrywki.

Osadnik obserwujący Rozbójnika w grze Minecraft
(grafika wykonana w programie Mine-imator)

A skoro mowa o fanach spokojniejszej rozgrywki, prawdziwą gratką wyczekiwaną przez minecraftowych budowniczych było dodanie blisko 60 nowych bloków. Warto tu wspomnieć przede wszystkim szereg nowych schodków, półpłytek i murków. Obejmują one dotychczas ignorowane materiały jak choćby: granit, dioryt, andezyt, piaskowce, cegły z kamienia Endu oraz pryzmaryn. Nie należy zapominać o blokach funkcyjnych, ściśle związanych z profesjami osadników które, mimo że nie wprowadzają rewolucyjnych zmian, mogą znacząco ułatwić rozgrywkę.

Wątpliwości

Wraz z nową wersją gry pojawiło się również parę błędów. Ten najbardziej dotkliwy, związany z wolnym i błędnym ładowaniem chunków, naprawiono w nowej aktualizacji poprzedzającej wersje 1.14.1 ­– Pre-Release 1. Oczywiście bugi bugami, ale głównym punktem zapalnym związanym z „Village & Pillage update” na platformę Java, był nowy algorytm generowania żelaznym golemów, przez który to częstotliwość pojawiania się tych obrońców wioski została mocno zredukowana. Zmiany w grze nie spodobały się części graczy, wśród których pojawiły się głosy, że nowa aktualizacja zepsuła Minecrafta. Jednak podobne zdania pojawiają się przy każdej kolejnej aktualizacji.

Podsumowanie

Podsumowując tę raczej szczątkową prezentacje „Village & Pillage update”: osobiście jako gracza cieszą mnie nowo-wprowadzane mechanizmy i obiekty w grze, każda aktualizacja wnosi do gry elementy, dzięki którym Minecraft, mimo upływu lat, dalej się nie znudził. Widać, że studio Mojang stara się klasyczne elementy gry rozbudować i udoskonalać, przy jednoczesnym zachowaniu ich charakteru i sprawdza się to.

Zmiany obecne w wersji 1.14 zapowiedziano na zeszłorocznym MINECON Earth 2018. Jednak już wtedy Mojang zapowiedział parę innych nowości, między innymi biomu pustynnego i sawanny. Nowe, zależne od biomu, stroje osadników, mogą sugerować pojawienie się dotychczas nieobecnych struktur (wioski w dżungli i na bagnach?). Niewątpliwie twórcy mają spore pole do popisu. Minecraft jest grą dającą niepowtarzalne możliwości nie tylko graczom ale i twórcą. Z niecierpliwością czekam na kolejne nowinki jakie szykuje dla nas Mojang, szczególnie, że w tym roku Minecraft skończy 10 lat.

O autorze

Zimistrz

Matka dwóch kotów i jednego labradora, profesjonalny gracz w the Sims 3. Z zamiłowania grafik i rysownik. W Minecrafcie buduję od wersji 1.10, głównie na trybie survival.

Napisz komentarz

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą komentować.